Wordt deze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Klik hier.
 
Week 5 - 2011
 
Column: 'De kip en het varken'
 

Een bezorgdheid van franchisegevers is dat franchisenemers onvoldoende oog zouden kunnen hebben voor constant hoge standaards als het gaat om kwaliteit en service. Vooral franchisegevers die hun eigen formule hebben ontwikkeld en daarmee een grote emotionele betrokkenheid hebben, vragen zich af of iemand anders wel in staat is om dezelfde kwaliteit te leveren als zijzelf. De overweging en focus zijn terecht. Constante hoge kwaliteit moet ‘top of mind' zijn bij elke franchisegever. Dit onderscheidt goede van minder goede formules. Het maakt of breekt de beleving van het merk, klanttevredenheid en het percentage klanten dat terug komt.

Lastig is dat kwaliteit en 'operational excellence' nog al eens door elkaar gehaald worden. Een lage dunk van de producten geserveerd in quick-service restaurants is iets anders dan de kwaliteit van de operationele gang van zaken. McDonald's behoort tot 's werelds sterkste merken. De producten zijn anders dan die in een sterrenrestaurant. Kwaliteit zegt niets over de menukaart maar alles over de consistentie van de operatie. Als franchisegevers bang zijn voor kwaliteitsproblemen zijn zij eigenlijk bang voor verlies van controle...

Lees verder...

 
Home Instead Senior Care wil uitbreiden in Nederland
 

Home Instead Senior Care, een Amerikaans netwerk van franchisekantoren dat wereldwijd persoonlijke, niet-medische thuiszorg voor senioren biedt, wil nu ook in Nederland voet aan de grond krijgen. De organisatie speelt daarmee in op de groeiende behoefte van ouderen in ons land naar zorg aan huis.

Tijdens een seminar op 22 februari introduceert Home Instead Senior Care zijn formule aan geïnteresseerden in het opzetten van een overkoepelende franchiseorganisatie in Nederland. Naast managementteamleden van het Amerikaanse hoofdkantoor, gaan Europese franchiseondernemers in op de praktijk van een franchiseorganisatie. Experts op het gebied van financiering en juridische aspecten staan bovendien uitgebreid stil bij de zakelijke kant ervan...

Lees verder...

 
Social media benutten met weinig tijd
 

Ben je er niet zeker van dat je tweets de omzet verhogen, of je blog tot gespreksstof leidt en of je facebookpagina nou echt zoveel doet voor het bedrijf? Eigenlijk helemaal geen probleem, want het is gratis toch?

Niet helemaal, je zou sociale media kunnen vergelijken met een puppy (iets wat vaak gedaan wordt in de discussie rondom open-source software tegenover commerciële software). De puppy is vaak gratis af te halen, maar het beestje vraagt een enorme investering van tijd en moeite, eten, speeltjes, training en dierenartsen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de schoenen die Fifi aanziet voor kauwspeeltjes...

Lees verder...

 
Actueel nieuws - weekoverzicht
 

› Euretco Wonen scoort met nieuw concept relaxfauteuils
› Christine le Duc lanceert glossy Le Duc Magazine
› Curves actie voor Pink Ribbon levert € 51.075,- op
› Directeur verwacht groei van The Read Shop
› Nieuwe tabak- en gemaksformule CIGO in de steigers
› Decléor opent pilot-vestiging nieuwe franchiseformule
› Tabaronde zet met Vivánt in op verdere expansie
› Velgen Shop opent een tweede winkel in Zoetermeer
› Accor Hotels opent 900ste ibis hotel in de wereld
› Unieke samenwerking Curves International en Zumba Fitness
› Holland Hotels wordt Logis Holland
› Trendhopper richt nieuwe winkel anders in
› Lake Side hard op weg om groeidoelstelling te halen
› Hunkemöller wil uitbreiden in Polen
› Kledingmerk s.Oliver wil flink groeien in Oost-Europa
› Vijf Livera ondernemers haakten af bij omschakeling naar full-franchise
› Albert Heijn speelt in op Belgische consument
› Albert Heijn benoemt opvolgers Cees van Vliet
› Filialen Domino's Pizza in een nieuw jasje
› Eerste Limburgse FEBO in Maastricht
› Vitaminstore Amersfoort breidt uit op een nieuwe locatie
› AH lanceert nieuwe versie van Appie
› Nieuwe Emté is lucratiever dan oude variant
› Supercoop breidt uit naar Zuid-Holland
› Spar opent honderdste Attent-vestiging
› FEBO-kroket als beste getest door 100%NL
› Alleen Albert Heijn begrijpt belang van internet
› Bijeen neemt versinkoop C1000 en Jumbo over
› 'Carrefour wil zichzelf in drieën hakken'
› Subway wil flink groeien in België
› Kim's Chocolates wil groeien met shopconcept
› AH België: 'geen prijzenslag starten'
› Twee nieuwe McDonald's zorgen voor 130 banen in België
› Home Instead Senior Care wil uitbreiden in Nederland
› Verkiezing Franchisenemer van het Jaar 2011
› Cedeo erkenningen en omzetgroei voor Sales Improvement Group

Dagelijks actueel franchisenieuws ontvangen? Volg ons ook op
 
MatchPoint helpt ondernemers hun dromen te verwezenlijken!
 

Wie is MatchPoint?
MatchPoint is een van de grootste franchise-consultancy bureau's ter wereld, actief in meer dan 15 landen en werkzaam voor vele honderden, vaak internationaal opererende franchiseformules in uiteenlopende branches.

MatchPoint slaat nu ook haar vleugels uit naar Nederland omdat het businessmodel franchise hier al jarenlang sterke groei vertoont. Met zo'n 700 franchiseformules, meer dan 250.000 banen en een totale omzet van ettelijke miljarden per jaar is de franchisebranche niet meer weg te denken uit de Nederlandse economie. De verwachting is zelfs dat franchise in Nederland de komende jaren explosief zal toenemen.

Wat doet MatchPoint?

De experts van MatchPoint hebben een unieke dienst ontwikkeld die gebruik maakt van een krachtige test en een uitgebreide begeleiding om de juiste ondernemer met de beste formule te ‘matchen'. Deze dienst is kosteloos voor de kandidaat-franchisenemer, de franchisegever betaalt voor de beste ondernemers voor zijn formule...

Lees verder...

 
Formules zoeken ondernemers
 
 
Video: Oil & Vinegar
 
Oil & Vinegar
 
FranchiseFormules Videokanaal
 
Vastgoed
 
Callantsoog: Rotterdam-Hillegersberg:
Callantsoog - Dorpsplein 15 Hillegersberg - Kerkstraat 11
 
Aangeboden in... (kies provincie)
 
Friesland
Groningen
Drenthe
Overijssel
Flevoland
Utrecht
Noord-Holland
Zuid-Holland
Gelderland
Noord-Brabant
Zeeland
Limburg

Bent u vastgoedaanbieder en heeft u (een) locatie(s) beschikbaar?
       Meld uw object(en) hier aan.

 
'Het belang van social media voor formules'
 

Wordt het aanhaken of afhaken?

Het bedrijfsleven zet tegenwoordig steeds vaker zogenaamde 'Social Media' in om direct(er) met klanten en overige doelgroepen te communiceren. Social media als Twitter, YouTube, Hyves, Facebook en LinkedIn zijn natuurlijk allang een vast onderdeel geworden van het dagelijks leven van (vrijwel) iedere Nederlander. Dus in die zin is dat zeer verstandig te noemen.

Het opzetten van een account op de welbekende netwerksites is nog relatief eenvoudig en snel te doen. Bij veel bedrijven wordt dit daarom vaak "even tussendoor" gedaan of binnen een stage-opdracht uitgevoerd. Een strategisch vervolg, beleid op het vlak van social media en/of een weloverwogen inpassing ervan in de marketingmix blijft daarna echter meestal uit. Helaas vallen dan ook vaak de verwachtte resultaten tegen.

Om daadwerkelijk succes te boeken met social media...

Lees verder...

 
eBook 'Strategische Interacties'
 

Tijdens de Netwerkmiddag van FranchiseFormules.NL die in maart 2007 voor franchisegevers gehouden is, hebben Mr. Jeff ’t Hart (franchise jurist bij HLF Advocaten) en dr. Evelien Croonen (universitair docente aan de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen) hun praktische en wetenschappelijke kennis op het gebied van franchising gebundeld en een gezamenlijke presentatie verzorgd met als titel: “Strategische Interacties tussen Franchisegevers en Franchisenemers”.

Dit boek is een uitgebreide samenvatting van deze presentatie. We gaan eerst kort in op de toegenomen populariteit van franchising in Nederland en introduceren daarna een belangrijk onderwerp dat in de Nederlandse franchiseliteratuur nog maar weinig aandacht heeft gekregen, namelijk: strategische verandering binnen franchiseformules. De centrale vraag in dit boek is dan ook: Hoe reageren franchisegevers en – nemers op elkaar tijdens strategische veranderingen in de formule, en waarom? En wat kunnen beide partners daarvan leren voor het managen van hun relatie?

Lees verder...

 
eBooks
 

 

 

 
 
Agenda
 

Vrouw&Zo
Maandag 14 Februari 2011 t/m
Dinsdag 15 Februari 2011
Lokatie: Brandboxx Almere
Meer informatie: Klik hier

Franchise Expo Paris
Zondag 20 Maart 2011 t/m
Woensdag 23 Maart 2011
Lokatie: Porte de Versailles - Parijs
Meer informatie: Klik hier

What is going on in Retailing
Dinsdag 29 Maart 2011 t/m
Woensdag 30 Maart 2011
Lokatie: Grand Hotel Huis ter Duin Noordwijk
Meer informatie: Klik hier

Franchising en Partnership 2011
Woensdag 30 Maart 2011 t/m Donderdag 31 Maart 2011
Lokatie: Tour en Taxis te Brussel
Meer informatie: Klik hier

Franchisebeurs Onderneem Het
Vrijdag 8 April 2011 t/m Zaterdag 9 April 2011
Lokatie: Studio Baarn
Meer informatie: Klik hier

4e FranchiseFormules Netwerkmiddag
Datum: Woensdag 18 Mei 2011
Thema: Social Media & Nieuwe Marketing voor franchiseformules
Lokatie: DeFabrique® - Utrecht
Meer informatie en inschrijven: Klik hier

 
Colofon

FranchiseFormules.NL en de nieuwsbrief E-Zine vallen onder het exploitatie-beheer van:

Franchising Etc.
Postbus 2672
8901 AD Leeuwarden
Nederland

Reageren? info@franchiseformules.nl
 

 
Copyright © 2011 Franchising Etc.
FranchiseFormules.NL is onderdeel van het exploitatiebeheer van Franchising Etc.
FranchiseFormules.NL | FranchiseFormules.BE